El-forsyning og el-biler

El-bilerne kommer nu. Bestyrelsen arbejder mod løsninger til sikker opladning . Der er meget der skal undersøges og tages hensyn til.

En lille  hændelse fra i sommers viser nogle af de problemer vi står overfor:

”Kom tilbage efter en tur til stranden, ved transformatoren ud mod kystvejen,  ”SEAS-NVE nr. 44 44 Dansk Folkeferie Enø nr. 2” stod en stor grøn SEAS bil, siden  på transformatoren var fjernet, stumper og dimser spredt  omkring, montøren stod med hovedet inde i dybet – jeg spurgte ”Dav’ hva’ lav’r du? Har vi ingen strøm?” han svarede ”Næh, ikke før om 20 min – men det er s’gu godtnok noget gammelt lort – helt tilbage  fra 1980 – men nu har den fået nye oliekølere – så brænder den vel ikke af lige med det første”!

Da jeg kom tilbage  til nr. 34 og satte cyklen i skuret , så kom han igen fræsende – ham der lejeren, nordmanden – i sin store knaldrøde Tesla – smed Tesla lige op ad huset – ind i huset, soveværelsevindue op – et ladekabel tykkere end en haveslange blev ført ind  – stod og ladede i flere timer! Tænkte: Ledninger er oppe under isoleringen, over loftet, gammel installation, klarer de belastningen – eller brænder han hytten af?”

Derfor arbejder flere i bestyrelsen, Poul og Torben og ligeledes Bendt med problemet, andre input velkomne. De har tænk at følgende  vil være relevant til det videre forløb: 

                Individuelle lader pr. hus:

  1. Hvor mange kWh vil en lader forbruge
  2. Hvor mange kWh og amp er til rådighed i hvert hus
  3. Hvor mange kWh og amp, vil der være til rådighed når der er fuld belastning i det enkelte hus
  4. Hvor stor belastning kan netværket i Fjordhusene klare. Vi tager som udgangspunkt at 25% af alle biler om 10 år skal have opladning. (Vi skulle jo nødigt mørklægge området)
  5. Æstetik, Teknik og forhold til lovgivning.
  6. Økonomi

               Deling af lade stik:

  1. Vi undersøger muligheden for kollektiv opladning
  2. Det kunne måske klares med 2 superladere (For ét ladestik er i gennemsnit tilstrækkeligt til opladning af cirka 3 elbiler)
  3. Etablering af 2×2 ladepladser ved siden af transformerne, det skulle være muligt
  4. Mulighed for at udvide med flere stik, efter behov.
  5. Økonomi
  6. Der er systemer som opkræver den enkelte brugers forbrug
  7. Flere muligheder undersøges.

 

I mellemtiden må vi på det kraftigste henstille til alle ikke at oplade bilen fra den nuværende installation (ej heller opsætte egen lader), da vi ikke er sikker på installationen, er gearet til dette forbrug. Vigtigt at Danland/udlejer orienterer ”nordmanden” lejerne. 

Med venlig hilsen
Administrator/Bendt
Bestyrelsen/Torben/Peter

formanden@fjordhusene4736.dk 

Hits: 239

Rating: 5.0/5. From 7 votes.
Please wait...